کتابخانه دانشکده پزشکی شامل بخش های زیر می باشد:
بخش امانت
رشد و بالندگی هر کتابخانه به ارائه خدمات مستمر، مناسب و روزآمد بستگی دارد، بنابراین جایگاه هر کتابخانه را کمیت و کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن به جامعه استفاده کننده، مشخص می سازد.
در زمینه جایگاه و اهمیت بخش امانت نیز کافیست بدانیم که  نمود عینی و عملی تمامی فعالیتها و تلاشهای صورت گرفته در سایر بخشهای کتابخانه در بخش امانت کتاب متبلور و عیان می شود.
سیستم امانت کتابخانه با استفاده از نرم افزار فرا کاوش انجام می گردد.
اهم فعالیت  کتابداران بخش امانت :
* امانت وبازگشت کتاب از کاربران وفایل کتابهای برگشتی درقفسه ها
* قفسه آرائی کتب بصورت هفتگی
* پاسخ گویی به مراجعان و تمدید و رزرو کتب در خواستی درموارد ضروری
* وجین کتب پاره و از رده خارج شده و ارسال به بخش فهرست نویسی
* تفکیک کتب پاره جهت صحافی و فایل آنها درقفسه پس از بازگشت از صحافی
* راهنمائی و مشاوره به استفاده کنندگان ومراجعین به کتابخانه
 * راهنمائی به بازدیدکنندگان و تورهای بازدید ازکتابخانه
* اعلام نیازهای سالن مخزن به مسئول بخش
* تسویه حساب اعضاء کتابخانه
* دریافت جریمه برای تاخیر کتاب
بخش مرجع
هدف هر کتابخانه ای، گردآوری، سازماندهی منابع و ارائه خدمات به کاربران است. بخش عمده ای از این خدمات به عهده بخش مرجع می باشد. لغت مرجع را "آنچه در امور به آن رجوع میکنند " تعریف نموده اند این رجوع تنها به منابع چاپی محدود نمیشود بلکه هر چیزی که بوسیله آن بتوان برای سوال خویش و دیگران پاسخ درستی یافت در حکم منابع مرجعند .
این بخش ارتباط دهنده سه ضلع مثلث بین کتابدار، مراجعین و منابع و وظیفه پاسخگویی و راهنمایی مراجعین را دارد و سیستم امانت این بخش کتابخانه با استفاده از نرم افزار فرا کاوش  انجام می گردد.
از خصوصیات بارز آن میتوان به موارد زیر اشاره گردد:
* منابع مرجع هرگز به قصد آن نگارش نشده که از اول تا آخر خوانده شود، مانند واژه نامه ها، دائره المعارفها
* این منابع معمولاً‌ به امانت داده نمی شود و فقط در سالن و یا تالار کتابخانه قابل استفاده است. البته منابع آن به صورت کوتاه مدت با صلاحدید کتابدار بخش مرجع امانت داده می شود.
* عمدتاً‌ جهت دستیابی سریع به اطلاعات خویش دارای نظم خاص و سیستماتیک میباشند.
منابع بخش مرجع شامل:
* کتابهای مرجع (اطلسها، دایره المعارفها، راهنماها و فرهنگ های لغت)
* لوح های فشرده فارسی و لاتین
* سالن مطالعه ویژه منابع بخش مرجع
*  پایان نامه ها
بخش فنی:
این بخش شامل قسمتهای زیر و از بخش های اصلی یک کتابخانه تخصصی بحساب می آید:
فهرستنویسی، آماده سازی  ، ثبت  و سفارشات
  فهرستنویسی
فهرست‌نویسی به فرآیندی گفته می‌شود که برای آماده‌سازی یک کتاب، یا یک مجموعه مکتوب، یا چندرسانه‌ای انجام می‌شود تا دستیابی سریع و صحیح به آن کتاب یا مجموعه میسر شود.هدف اصلی فهرست‌نویسی، برقراری نظمی است که به کمک آن هم کتابدار و هم مراجعه کننده بتوانند به سهولت و صحت، کتاب مورد نیاز خود را از میان کتابهای موجود در کتابخانه بیابند.
  آماده سازی
هدف از این بخش آماده کردن منابع از طریق گرفتن خروجی (لیبل و بارکد) جهت بازیابی سریع وآسان و قرار دادن آن در قفسه های مربوطه براساس رده منبع می باشد . آماده سازی کتب از طریق گرفتن خروجی کامپیوتری که شامل تهیه بارکد ولیبل وچسباندن برروی عطف کتاب با فاصله هایی خاص و زدن چسب نواری پهن برروی آن می باشد.
پیگیری و رفع اشکال درارتباط با تهیه خروجی شماره ثبت ورده کتاب از طریق تماس با واحد فهرستنویسی و امانت انجام می گیرد.
  ثبت
تمامی منابع در کتابخانه دانشکده پزشکی  ثبت و فهرست می گردد.
  سفارشات
برای تجهیز هرکتابخانه ابتدا باید مطابق با نیاز مراجعه کنندگان آن منابع را تهیه نمود و با شناخت کامل به جامعه استفاده کننده بهتر می توان این کار را انجام داد و در واقع جزء کارهای یک کارشناس متخصص به حساب می آید.
مسئول سفارشات این کتابخانه هنگام خرید منابع از نمایشگاه ها بصورت مستقیم و حضوری با مدیران گروه های آموزشی دانشگاه به منظور خرید بهترین منابع در ارتباط می باشد و خرید منابع برای تمامی کتابخانه های دانشگاه بصورت مستقل انجام می گیرد.
  

سوالات متداول

عضویت در کتابخانه چگونه انجام می‌شود؟

تکمیل درخواست "ثبت نام برخط در کتابخانه" در سیستم فراکاوش به آدرس lib.lums.ac.ir

* مراجعه به کتابخانه جهت تائید و فعال شدن عضویت (درهنگام مراجعه ارائه کارت دانشجویی(جهت دانشجویان ) و ارائه حکم کارگزینی(ویژه کارکنان و کادرآموزشی)الزامی است.)

نرم افزار فراکاوش چیست؟

نرم افزار فراكاوش، پنج روش جستجو را در پايگاههاي اطلاعاتي در اختيار كاربران قرار داده تا بسته به نياز، با ا ستفاده از رويكرد مناسب اطاعاات مورد نظر خود را بدست آورند. اين پنج روش به ترتيب : جستجوي ساده، جستجوي برگه دان، جستجوي عبارت، جستجوي پيشرفته و تركيبي، جستجوي گوگلي است.

طرز جستجوی برگه دان در نرم افزار کاوش چگونه است؟

جستجو در برگه دان مدارك، رايج ترين و سريع ترين نوع جستجو در كتابخانه ها و مراكز اسناد است. در اين روش كليه مداركي كه برگه دان مورد جستجوي آنها با عبارت مورد نظر شروع مي شود، جستجو و بازيابي مي گردند. پس از بازيابي طبيعتاّ نظير آنچه در برگه دان هاي رايج در كتابخانه ها ديده مي شود، مدارك در يك فهرست به ترتيب نمايش داده مي شوند. براي جستجو با اين روش ابتدا نوع برگه دان را تعيين كرده و سپس عبارت مورد نظر را در محل ورود اطلاعات تايپ مي نماييد. پس از تعيين عبارت، نحوه نمايش اطلاعات يافته شده را تعيين كنيد. اطلاعات بطور پيش فرض بصورت خالصه نمايش داده مي شوند كه درصورت نياز مي توان آنها را بصورت اطلاعاات كامل يا اطلاعات برچسبي (Format Tag) و يا جدولي نيز مشاهده نمود. براي تعيين تعداد نمايش مدارك يافته شده در هر صفحه، از ليست، تعداد مورد نظر خود را مشخص كنيد. سپس مِي توانيد پايگاه هايي را كه مايل هستيد در آنها به جستجو بپردازيد را انتخاب نماييد. فراكاوش اين امكان را به شما مي دهد كه علاوه بر پايگاه هايي كه در مركز شما هستند، بر روي پايگاه هاي مراكز ديگر نيز به جستجو بپردازيد. در انتها براي شروع عمليات كليد جستجو را فشار دهيد.
بعنوان مثال در صورتيكه به دنبال كليه مداركي هستيد كه برگه دان پديدآور آنها با كلمه " احساني " شروع مي شود، برگه دان پديدآور را انتخاب كرده و در محل ورود اطلاعات كلمه " احساني " را تايپ نماييد. در اين حالت فراكاوش برايتان كليه مداركي كه پديدآورشان با كلمه " احساني " شروع مي شود در جدول ليست خواهد نمود. با توجه به اين نكته كه نام فيلدها در هريك از كاربرگه هاي ورود اطلاعاتي بر اساس نوع مدرك متفاوت مي باشد، در ادامه عناوين فيلدهاي تغيير يافته به صورت پيش فرض براي مدارك غيركتابي در كاربرگه هاي موجود آورده شده است. براي مثال اگر شما به دنبال يك رساله (پايان نامه) با نام استاد راهنماي خاصي مي گرديد، مي بايست طبق جدول ذيل فيلد پديدآور را انتخاب نماييد.

طرز جستجو ساده در نرم افزا کاوش چگونه است؟

در اين روش با دانستن يك واژه از مجموعه اطلاعات موجود در فهرست برگه هاي مدارك كه وارد فراكاوش شده اند، امكان بازيابي آنها وجود دارد. قابل ذكر است كه در تمامي انواع جستجوها شما مي توانيد در چندين پايگاه به صورت همزمان جستجو نماييد. مزيت اين روش سهولت كاربري آن بوده و جستجو در بانك واژگان مدارك صورت مي پذيرد. براي جستجو با اين روش ابتدا واژه مورد نظر را در محل ورود اطلاعات تايپ نماييد و سپس نحوه نمايش اطلاعات يافته شده را تعيين كنيد اطلاعات بطور پيش فرض، به صورت خلاصه( Format Tag) نمايش داده مي شوند كه در صورت نياز ميتوان آنها را ب ه صورت اطلاعات كامل يا اطلاعاات برچسبي و يا جدولي نيز مشاهده نمود. براي تعيين تعداد نمايش مدارك يافت شده در هر صفحه از ليست، تعداد مورد نظر خود را مشخص كنيد. سپس مي توانيد پايگاه هايي را كه مايل هستيد در آنها به جستجو بپردازيد را انتخاب كنيد. فراكاوش اين امكان را به شما مي دهد كه علاوه بر پايگاه هايي كه در مركز شما هستند، بر روي پايگاه هاي مراكز ديگر نيز به جستجو بپردازيد. در انتها براي شروع عمليات كليد جستجو را فشار دهيد. 

مثال : درصورتي كه واژه " بيوشيمي " را در محل ورود اطلاعات تايپ نماييد، فراكاوش كليه مداركي كه در آنها كلمه " بيوشيمي" يافت مي شود را نمايش خواهد داد.

نظام نوين اطلاعات پژوهش پزشكي ايران(نوپا)
نظام نوين اطلاعات پژوهش پزشكي ايران(نوپا)