«آیین نامه عضویت دانشگاه علوم پزشکی لرستان»

 

آیین نامه عضویت

فصل دوم : عضویت

 

 

 

ماده3 –اعضا

گروه های زیر می توانند به عضویت کتابخانه های دانشگاه پذیرفته شوند

-اعضای هیئت علمی دانشگاه

-دانشجویان کلیه مقاطع در کلیه رشته های دانشگاه

-کلیه کارکنان رسمی،پیمانی،قراردادی،طرحی، شرکتی ... دانشگاه

تبصره1 :کارکنان بازنشسته دانشگاه و دانشجویان فارغ التحصیل با ارائه کارت شناسایی معتبر) کارت ملی یا شناسنامه( در فضای کتابخانه می توانند از منابع کتابخانه بهره مند شوند.

تبصره2 :افرادی که هیچ وابستگی به دانشگاه علوم پزشکی لرستان ندارند فقط با معرفی نامه از ریاست کتابخانه های دانشگاه حق بهره مندی از خدمات کتابخانه ها در فضای کتابخانه را دارند.

ماده4 -مراحل عضویت

1-   مراجعه به سایت به نشانی      http://lib.lums.ac.ir

2-کلیک روی گزینه " ثبت نام برخط در کتابخانه

3-کلیک روی گزینه " با شرایط و ضوابط موافقم"

4- تکمیل فرم اطالعات فردی و پایگاه عضویت

5-بارگذاری مدارک)اسکن عکس، صفحه اول شناسنامه، پشت و روی کارت ملی، کارت دانشجویی برای دانشجویان و حکم کارگزینی برای کارکنان و هیئت علمی(

6-.ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری

7- .به همراه داشتن اصل کارت دانشجویی/اصل حکم کارگزینی در اولین مراجعه خود به کتابخانه ،جهت تایید نهایی عضویت و تحویل گرفتن کارت عضویت بارکددار

تبصره: هر شخص واجد شرایط با توجه به تحت وب بودن نرم افزار فقط در یکی از کتابخانه های دانشگاه می تواند عضو شود و با همان عضویت از خدمات کلیه کتابخانه های دانشگاه می تواند بهره مند شود

ماده5 -مدت عضویت

1-.مدت عضویت دانشجویان تا پایان مدت اعتبار کارت دانشجویی آنها می باشد

2-.عضویت اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه تا پایان دوره اشتغال آنها در دانشگاه معتبر است

 فصل سوم: امانت منابع

ماده6 -اعضا

1-امانت منابع از کتابخانه های دانشگاه مختص اعضای کتابخانه می باشد.

2-.اعضا فقط با کارت عضویت بارکددار می توانند منابع را امانت بگیرند

3-.کتابخانه می تواند یک نسخه از منابعی که متقاضی بیشتری دارند در مخزن نگهداری کند که منحصرا در کتابخانه مورد استفاده قرار بگیرد. تشخیص این مورد بر اساس گزارش میز امانت و تایید مسئول کتابخانه می باشد.

4-.اعضا می توانند منابع خود را به صورت تلفنی یا حضوری تمدید کنند

5-.تعداد مدارک و مدت زمان امانت اعضا از کتابخانه مرکزی و کتابخانه محل تحصیل/محل کار بصورت جدول ذیل می باشد:

اعضا

حداکثر تعداد مدرک

مدت امانت

کلیه کارکنان و دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی

3

10 روز

کلیه دانشجویان مقع کارشناسی ارشد و دکترای عمومی

5

15 روز

دانشجویان دوره تخصص و اعضای هیئت علمی

7

20 روز

 تبصره1 :هر عضو از هر مدرک فقط یک عنوان می تواند امانت بگیرد. ( دو نسخه از یک عنوان امانت داده نمی شود.(

تبصره2 :کلیه اعضا در صورت رزرو نبودن منابع به امانت برده شده و نداشتن متقاضی می توانند تا یک هفته دیگر نیز آنها را تمدید کنند

تبصره3 :مدت زمان امانت و تعداد منابع امانتی بر حسب شرایط و با تشخیص کتابدار امانت قابل تغییر است

تبصره4 :امانت به دانشجویان دانشکده های دیگر دانشگاه با توجه به شرایط و با تشخیص کتابدار امانت امکان پذیر است

تبصره5 :هرگاه فردی بدون رعایت مقررات مربوط به امانت اقدام به خارج نمودن منابع از کتابخانه نماید برای اولین بار اخطار کتبی و در صورت تکراراز کلیه خدمات کتابخانه های دانشگاه محروم می شود.دانشجویان نیز به عنوان متخلف به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی خواهند شد

ماده7 -رزرو منابع

1-.اعضا می توانند منابع مورد درخواست خود را از آدرس              http://lib.lums.ac.ir

رزرو نمایندتبصره: جهت رزرو منابع،بعد از ورود به آدرس باال،در قسمت نام کاربری شماره عضویت هشت رقمی درج شده در کارت عضویت را وارد نمایید

2-.منبع رزرو شده فقط تا 24 ساعت برای عضو نگهداری می شود ، در صورت عدم مراجعه عضو در مهلت تعیین شده کتابخانه می تواند منبع را در اختیار متقاضی دیگری قرار دهد

ماده8 -جریمه دیرکرد ،پارگی، مفقود شدن و یا هر نوع آسیب به منبع

1-عضو موظف است راس تاریخ تعیین شده،منابع را به کتابخانه باز گرداند.

2- .درصورتی که منبع در تاریخ مقرر به کتابخانه عودت داده نشود، برای هر روز تاخیر مبلغ 2000 ریال جریمه در نظر گرفته می شود.

3- تبصره1 :پایان مرداد و بهمن ماه هر سال جریمه ها بررسی می شود.جریمه کمتر از 100000 ریال بصورت نقدی دریافت می شود.اگر جریمه بیشتر از 100000 ریال باشد ، عضو موظف است از لیست منابع تهیه شده توسط کتابخانه ، برابر مبلغ جریمه خود کتاب و یا سی دی آموزشی خریداری نماید.

3-.در صورت پارگی ،مفقودی و یا هرنوع آسیب منبع ، عضو باید جدیدترین نسخه از همان منبع را در اسرع وقت تهیه نماید

. 4در صورتی که عضو نتواند عین منبع مفقودی یا آسیب دیده را تهیه کند ،وی ملزم به جبران خسارت بر اساس نظر مسئول کتابخانه می باشد

تبصره2:

1- .شبیه کتاب خریداری شود.

2-.برابر قیمت جدیدترین نسخه آن ،از منابع دیگر با نظر کتابدار تهیه شود.

 تبصره3 :عضو می بایست در اسرع وقت) حداکثر یک ماه بعد از اعالم کتابدار به وی( نسبت به جبران خسارت اقدام نماید و تا حصول نتیجه ، کارت عضویت وی ضبط و از امانت منابع محروم خواهد شد

 

تبصره4 :در صورت عدم پرداخت جریمه و یا خسارت ،عضویت شخص لغو شده و مراتب جهت تصمیم گیری به ریاست کتابخانه های دانشگاه رسانده خواهد شد.

سوالات متداول

عضویت در کتابخانه چگونه انجام می‌شود؟

تکمیل درخواست "ثبت نام برخط در کتابخانه" در سیستم فراکاوش به آدرس lib.lums.ac.ir

* مراجعه به کتابخانه جهت تائید و فعال شدن عضویت (درهنگام مراجعه ارائه کارت دانشجویی(جهت دانشجویان ) و ارائه حکم کارگزینی(ویژه کارکنان و کادرآموزشی)الزامی است.)

نرم افزار فراکاوش چیست؟

نرم افزار فراكاوش، پنج روش جستجو را در پايگاههاي اطلاعاتي در اختيار كاربران قرار داده تا بسته به نياز، با ا ستفاده از رويكرد مناسب اطاعاات مورد نظر خود را بدست آورند. اين پنج روش به ترتيب : جستجوي ساده، جستجوي برگه دان، جستجوي عبارت، جستجوي پيشرفته و تركيبي، جستجوي گوگلي است.

طرز جستجوی برگه دان در نرم افزار کاوش چگونه است؟

جستجو در برگه دان مدارك، رايج ترين و سريع ترين نوع جستجو در كتابخانه ها و مراكز اسناد است. در اين روش كليه مداركي كه برگه دان مورد جستجوي آنها با عبارت مورد نظر شروع مي شود، جستجو و بازيابي مي گردند. پس از بازيابي طبيعتاّ نظير آنچه در برگه دان هاي رايج در كتابخانه ها ديده مي شود، مدارك در يك فهرست به ترتيب نمايش داده مي شوند. براي جستجو با اين روش ابتدا نوع برگه دان را تعيين كرده و سپس عبارت مورد نظر را در محل ورود اطلاعات تايپ مي نماييد. پس از تعيين عبارت، نحوه نمايش اطلاعات يافته شده را تعيين كنيد. اطلاعات بطور پيش فرض بصورت خالصه نمايش داده مي شوند كه درصورت نياز مي توان آنها را بصورت اطلاعاات كامل يا اطلاعات برچسبي (Format Tag) و يا جدولي نيز مشاهده نمود. براي تعيين تعداد نمايش مدارك يافته شده در هر صفحه، از ليست، تعداد مورد نظر خود را مشخص كنيد. سپس مِي توانيد پايگاه هايي را كه مايل هستيد در آنها به جستجو بپردازيد را انتخاب نماييد. فراكاوش اين امكان را به شما مي دهد كه علاوه بر پايگاه هايي كه در مركز شما هستند، بر روي پايگاه هاي مراكز ديگر نيز به جستجو بپردازيد. در انتها براي شروع عمليات كليد جستجو را فشار دهيد.
بعنوان مثال در صورتيكه به دنبال كليه مداركي هستيد كه برگه دان پديدآور آنها با كلمه " احساني " شروع مي شود، برگه دان پديدآور را انتخاب كرده و در محل ورود اطلاعات كلمه " احساني " را تايپ نماييد. در اين حالت فراكاوش برايتان كليه مداركي كه پديدآورشان با كلمه " احساني " شروع مي شود در جدول ليست خواهد نمود. با توجه به اين نكته كه نام فيلدها در هريك از كاربرگه هاي ورود اطلاعاتي بر اساس نوع مدرك متفاوت مي باشد، در ادامه عناوين فيلدهاي تغيير يافته به صورت پيش فرض براي مدارك غيركتابي در كاربرگه هاي موجود آورده شده است. براي مثال اگر شما به دنبال يك رساله (پايان نامه) با نام استاد راهنماي خاصي مي گرديد، مي بايست طبق جدول ذيل فيلد پديدآور را انتخاب نماييد.

طرز جستجو ساده در نرم افزا کاوش چگونه است؟

در اين روش با دانستن يك واژه از مجموعه اطلاعات موجود در فهرست برگه هاي مدارك كه وارد فراكاوش شده اند، امكان بازيابي آنها وجود دارد. قابل ذكر است كه در تمامي انواع جستجوها شما مي توانيد در چندين پايگاه به صورت همزمان جستجو نماييد. مزيت اين روش سهولت كاربري آن بوده و جستجو در بانك واژگان مدارك صورت مي پذيرد. براي جستجو با اين روش ابتدا واژه مورد نظر را در محل ورود اطلاعات تايپ نماييد و سپس نحوه نمايش اطلاعات يافته شده را تعيين كنيد اطلاعات بطور پيش فرض، به صورت خلاصه( Format Tag) نمايش داده مي شوند كه در صورت نياز ميتوان آنها را ب ه صورت اطلاعات كامل يا اطلاعاات برچسبي و يا جدولي نيز مشاهده نمود. براي تعيين تعداد نمايش مدارك يافت شده در هر صفحه از ليست، تعداد مورد نظر خود را مشخص كنيد. سپس مي توانيد پايگاه هايي را كه مايل هستيد در آنها به جستجو بپردازيد را انتخاب كنيد. فراكاوش اين امكان را به شما مي دهد كه علاوه بر پايگاه هايي كه در مركز شما هستند، بر روي پايگاه هاي مراكز ديگر نيز به جستجو بپردازيد. در انتها براي شروع عمليات كليد جستجو را فشار دهيد. 

مثال : درصورتي كه واژه " بيوشيمي " را در محل ورود اطلاعات تايپ نماييد، فراكاوش كليه مداركي كه در آنها كلمه " بيوشيمي" يافت مي شود را نمايش خواهد داد.

نظام نوين اطلاعات پژوهش پزشكي ايران(نوپا)
نظام نوين اطلاعات پژوهش پزشكي ايران(نوپا)